دوشنبه, 4 شهريور 1398
  • ساعت : ۱۴:۵۵:۲۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ 
  • تعداد بازدید : 878
  • کد خبر : ۱۱۲۵۱۹
دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در مصاحبه اختصاصی  با روابط عمومی سازمان :(قسمت اول)
رفع دوگانگی های عملكردی و تكریم كاركنان از رویكردهای مهم این دفتر در اجرای وظایف محوله است

دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در مصاحبه اختصاصی  با روابط عمومی سازمان :(قسمت اول) 

رفع دوگانگی های عملکردی و تکریم کارکنان از رویکردهای مهم این دفتر در اجرای وظایف محوله است

 


دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی ، به ارائه گزارشی از عملکرد این دفتر در دو بخش منابع انسانی و نوسازی اداری پرداخت. دکتر گل محمدی در بخش نخست از این مصاحبه، عدالت محوری و تکریم کارکنان را از جمله رویکردهای مهم این دفتر برشمرد و درباره  اقدام های این دفتر در رسیدگی به مطالبات همکاران و اجرای آئین نامه های تبدیل وضعیت استخدامی همکاران هیأت علمی و غیر هیأت علمی توضیحاتی ارائه داد. 
دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در پاسخ به این سوال که رویکرد این دفتر در اجرای وظایف محوله چیست بیان داشت: نگاه ما به" منابع انسانی" به مثابه قلب یک سازمان است به طوری که اگر منابع انسانی کار خود را به درستی انجام ندهد، منابع مالی و فیزیکی نیز کارایی چندانی نخواهند داشت و برعکس چنانچه منابع انسانی پویا و با انگیزه باشد می تواند محدودیت های منابع فیزیکی و مالی را  پوشش دهد و کمبودها را جبران کند. در این راستا دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی که از یکسال پیش تاکنون، مدیریت آن بر عهده اینجانب گذارده شده است، 3 رویکرد مهم شفافیت و پاسخگویی، رسیدگی مطالبات همکاران و حفظ کرامت انسانی کارکنان را در انجام وظایف محوله در دستور کار دارد.
وی در پاسخ به این سوال که  دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در تحقق "رویکرد پاسخگویی" چه اقدام هایی انجام داده است، بیان داشت: انتصاب مسئول دفتر به عنوان فردی پاسخگو اولین اقدامی بود که بعد از برعهده گرفتن مسئولیت این اداره کل صورت پذیرفت ؛ زیرا همانطور که می دانید شیوه تعاملی مسئول دفتر یک مدیر کل به ویژه درحیطه منابع انسانی و نوسازی اداری در رضایتمندی ارباب رجوع  تاثیر بسزایی دارد. اقدام دیگر این دفتر در تحقق رویکرد پاسخگویی عبارت است از  برگزاری 26 جلسه عمومی پرسش و پاسخ در بازدید از موسسه ها ، مراکز استانی و پژوهشکده های تابعه سازمان که در نوع خود اقدامی بی سابقه به شمار می رود؛ سال گذشته بنده با حضور در مراکز، موسسه ها  و پژوهشکده های تابعه سازمان، طی جلسات عمومی پرسش و پاسخ از نزدیک در جریان مسائل و مطالبات همکاران قرار گرفتم و این نوید را می دهم که این برنامه در سال جاری نیز پیگیری می شود و در سایر مراکز و واحدهای تابعه سازمان نیز این جلسات برگزار خواهد شد.
دکتر گل محمدی در پاسخ به این سوال که این دفتر در تحقق رویکرد حفظ کرامت کارکنان چه اقداماتی انجام داده است اظهار داشت: تکریم کارمندان از دیگر رویکردهای مهم این دفتر است و نگاه ما به اجرای این اصل اینگونه است که " حتی یک نفر از همکاران که برای رسیدگی امور پرسنلی خود به این دفتر مراجعه کرده است نباید بدون دریافت پاسخ، دفتر را ترک کند". در این زمینه مفتخر به اعلام این مطلب هستیم که تاکنون هیچ فردی نبوده که از استان  به تهران مراجعه کرده باشد و بدون اینکه مدیر کل را دیده باشد( چه با هماهنگی وقت قبلی یا بدون آن) این دفتر را ترک کرده باشد؛ چون معتقد هستم وقتی یک فردی از راه دور مثل استان سیستان و بلوچستان یا ایلام برای حل مشکل خود به تهران سفر می کند  باید زمانی را برای ملاقات با او اختصاص دهیم ، هر چند این موضوع تاکنون وقت زیادی از من گرفته است ولی تاکنون این رویه را دنبال نموده و در حد توان، مساله همکاران عزیز مراجعه کننده از استان ها را حل و فصل کردیم.  
وی در پاسخ به این سوال که این دفتر در تحقق عدالت محوری چه اقدام هایی انجام داده است بیان داشت: تبیین شفاف قوانین و پرهیز از دوگانگی عمل کردن از سیاستگذاری های مهم  این دفتر است که در راس برنامه ریزی و اقدام های ما قرار دارد؛ بنده اعتقاد دارم چیزی که افراد را در سیستم اداری آزار می دهد دوگانه عمل کردن است، فرض کنید دو نفر باهم تحصیل کردند و مدرک گرفتند اینکه یک مدرک اعمال شود به دلایلی و مدرک دیگری که در منطقه محروم بوده و دسترسی به جایی نداشته اعمال مدرک نشود، این اقدام به دور از عدالت است  و ما در دفتر منابع انسانی سازمان برای احقاق حقوق همکارانمان و برطرف کردن این دوگانگی ها در چارچوب قانون تدابیری اندیشیده و اقدام های موثری انجام داده ایم .
دکتر گل محمدی از تدوین دستورالعملی برای رفع دوگانگی در اعمال مدرک تحصیلی خبر داد و افزود: با بررسی های انجام شده در پرونده افرادی که موفق به کسب مجوز برای ادامه تحصیل نشده اند، 16 حالت مختلف ادامه تحصیل غیر مجاز استخراج شد؛  از آن طرف عده ای با داشتن شرایط مجاز، مدرک تحصیلی آنان اعمال نشده بود و این از مواردی بود که بنده عینا در سفرهای استانی با آن برخورد داشتم. لذا به جهت رفع این دوگانگی ها و ایجاد شرایط عادلانه برای همکارانی که به دلیل شرایط خاص شغلیشان (برای مثال فردی تکنسین مزرعه است و نمی تواند از مرخصی برای تحصیل استفاده کند) نتوانستند مجوز تحصیل بگیرند، اقدام به تدوین شاخص اعمال مدرک تحصیلی نموده و آن را برای تصویب در شورای معاونان سازمان ارائه کردیم.
مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان، الزامات قانونی اعمال مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت را یادآور شد و خاطر نشان ساخت: همانطور که مستحضر هستید اعمال مدرک تحصیلی در بیش از یک مقطع ، بر اساس دستورالعملی از سوی شورای عالی اداری کشور  و به دنبال آن، ابلاغ آن توسط رئیس محترم وقت سازمان در تاریخ 12 / 3/ 94 ممنوع شده است؛ ما نیز  در اجرای این دستورالعمل تکلیف قانونی داریم و نمی توانیم مدرک تحصیلی همکاران را در بیش از یک مقطع تحصیلی ترتیب اثر بدهیم. 
دکتر گل محمدی اجرای گواهینامه نوع دوم را از دیگر اقدام های این دفتر در راستای پاسخ به مطالبات عمومی همکاران برشمرد و افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت اعمال بیش از یک مقطع تحصیلی، در پاسخ به مطالبه عمومی همکاران ، اجرای گواهینامه نوع دوم در دستور کار دفتر منابع انسانی قرار گرفت؛ بر این اساس همکاران واجد الشرایطی که به هر دلیل از فرصت ادامه تحصیل بازمانده اند ،می توانند از مزایای حقوقی ابلاغ این دستورالعمل بهره مند شوند که در این راستا تاکنون حدود 20 پرونده در دفتر منابع انسانی  بررسی و به دفتر آموزش کارکنان ارسال شده است؛ بدین ترتیب با اجرای گواهینامه نوع دوم معادل یک مقطع تحصیلی بالاتر برای همکاران واجد شرایط ترتیب اثر داده می شود. 
وی هم چنین از راه اندازی سامانه کارگزینی به منظور رفع دوگانگی های عملکردی خبر داد و افزود: راه اندازی سامانه کارگزینی همتا که تمام قوانین و مقررات در آن جا به صورت متمرکز عمل می شود از دیگر مواردی است که مانع از عملکرد دوگانه می شود چه در اعمال مدرک تحصیلی یا هرگونه تغییر دیگر. علاوه بر این ، تدوین شیوه نامه نقل و انتقالات از دیگر اقدام های انجام شده در تحقق عدالت محوری است  که به محض تصویب در شورای معاونان،  ابلاغ آن در سایت قرار گرفته و پس از آن مبنای تصمیم گیری درباره تمامی درخواست های جا به جایی به درون یا بیرون سازمان خواهد بود.  
دکتر گل محمدی اطلاع رسانی عمومی برای تامین نیروی انسانی ستاد را از طریق سایت رسمی سازمان  از دیگر اقدام های این دفتر در تحقق عدالت محوری بر شمرد و بیان داشت: دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان، به منظور ایجاد شرایط عادلانه در تامین نیروی مورد نیاز دفاتر ستاد سازمان، اطلاع رسانی عمومی در سایت سازمان را در دستور کار دارد که برای نمونه می توان به اطلاعیه جذب مسئولان دفاتر که اخیرا انجام شده است، اشاره کرد؛ پیرو این اطلاعیه و بررسی رزومه افراد واجد شرایط و انجام مصاحبه شغلی، افراد توانمند برای تصدی پست مسئول دفتری در حوزه ستاد سازمان دعوت به همکاری شدند؛ در اینجا ذکر این مطلب ضروری است که  این به مفهوم جذب جدید نیروی انسانی در سازمان نیست و در حال حاضر برنامه ای در این زمینه نداریم و تنها همکاران ما در درون سازمان و یا در سازمان های زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی و یا دستگاه های اجرایی دیگر مخاطب این قبیل اطلاعیه ها هستند و هدف از این اقدام این است ورود نیرو به ستاد سازمان  نظام مند شود و از بکارگیری نیرو بدون انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت های حرفه ای خودداری شود. 
وی در پاسخ به این سوال که این دفتر در تحقق رویکرد رسیدگی به مطالبات همکاران چه اقدام هایی انجام داده است بیان داشت: طی یکسال گذشته تا کنون اقدام های متعددی در زمینه پیگیری مطالبات همکاران انجام شده است که بخش مهمی از آن با حمایت های جناب آقای دکتر خاوازی رئیس محترم سازمان و جناب آقای دکتر محمودی معاون محترم مدیریت منابع و توسعه به ثمر رسیده است که برای نمونه می توان به پرداخت حقوق همکاران قرارداد مشخص معین از محل بند "و" اشاره کرد که در نوع خود اقدام بسیار مهمی برای بهبود وضعیت دریافت حقوق این دسته از همکاران و تامین امنیت شغلی آنان محسوب می شود؛ لازم به توضیح است که همکاران قرارداد مشخص معین با توجه به این که باید حقوقشان از محل درآمد مراکز و موسسات پرداخت می شد هرسال نگران تمدید قرارداد خود بودند و بعضا حقوق خود را سرموعد مقرر دریافت نمی کردند که اکنون با پرداخت حقوق این عزیزان از محل بند " و" علاوه بر اینکه  امنیت خاطری در پرداخت حقوق این عزیزان ایجاد شده است، مراکز و موسسات نیز می توانند این هزینه را  که از عهده آن ها خارج شده در  مزایای غیر مستمر یا در بخش های دیگر استفاده کنند.  
دکتر گل محمدی پرداخت معوقه مطالبات همکاران را از دیگر اقدام های انجام شده در طی یکسال گذشته تا کنون برشمرد و افزود: همانطور که می دانید سازمان در سال های گذشته به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته بود در موعد مقرر مطالبات همکاران را پرداخت کند و این امر از سوی همکاران به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری منجر می شد؛ عدم توجه به رای های دیوان عدالت اداری ،یک مرتبه این دفتر را با حجم انبوهی از رای های صادر شده روبه رو کرد و لازم بود این دفتر با سرعت وارد عمل شود و با اختصاص دادن زمانی ویژه به رسیدگی آن ها اجازه ندهد برای سازمان مشکل قانونی ایجاد شود؛ لذا در این زمینه با همکاری دو معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و توسعه مدیریت و منابع و همکاران دفاتر زیربط و با صرف وقت فراوان، توانستیم برای حدود 110 پرونده لایحه تنظیم کنیم که از میان آنان 60  مورد ابطال رای گرفته شد و  درباره مابقی رای های صادره، مطالبات همکاران پرداخت شد.   
وی پرداخت فوق العاده ویژه و مطالبات بازنشستگان سال های 92 تا 94 را از توفیقات مهم این دفتر طی یکسال گذشته تاکنون دانست و بیان داشت : همانطور که استحضار دارید اجرای کامل آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی از سال 92 در دستور کار سازمان قرار گرفته است اما، به دلیل محدویت های اعتباری، پرداخت فوق العاده ویژه به مرور اجرا می شد و با توفیقات حاصل شده از سال 95 پرداخت فوق العاده ویژه نیز به طور کامل اجرا شد. در این بین، پرداخت فوق العاده ویژه برای همکارانی که پیش از این تاریخ در سال های 92 تا 94 بازنشسته شده بودند، در دستور کار این دفترقرار گرفت که با تلاش های انجام شده  و طی جلسات مکرر با سازمان اداری استخدامی، سازمان بازنشستگی، سازمان برنامه بودجه و با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نهایتا رفع اشکالات وارده موفق شدیم ردیفی برای پرداخت فوق العاده ویژه این عزیزان، اخذ کرده و با اصلاح احکام آن ها، تمامی معوقات پاداش پایان خدمت، مانده مرخصی و سایر مطالبات آن دسته از همکاران عضو صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت شد. در این جا لازم است این مطلب را عرض کنم در خصوص همکاران تامین اجتماعی ، به دلیل اینکه این سازمان، قوانین خاص خودش را دارد ما نتوانستیم این برنامه را برای این دسته از همکارانمان اجرایی کنیم و البته در حال رایزنی و پیگیری هستیم که ان شااله  اصلاح احکام و پرداخت معوقات برای این دسته از همکاران نیز انجام شود.
مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان، رسیدگی به تبدیل وضعیت استخدامی همکاران را از دیگر اقدام های این دفتر برشمرد و بیان داشت: رسیدگی به درخواست تبدیل وضعیت نیروهای رسمی- آزمایشی به رسمی- قطعی از جمله اقدام های این دفتر است که به صورت مستمر انجام می شود؛ طی یکسال گذشته تاکنون، 1500 پرونده پرسنلی همکارانی که بیش از 7 سال  از رسمی- آزمایشی شدن آن ها گذشته و تبدیل وضعیت نشده بودند ، بررسی و احکام رسمی- قطعی آنان صادر شد؛ البته در اینجا لازم است به اطلاع برسانم که در حال حاضر احکام رسمی –قطعی 300 نفر از نیروهای فوق دیپلم به بالا صادر شده است ولی، درباره صدور حکم رسمی- قطعی نیروهای فوق دیپلم به پایین تر به مشکل آئین نامه ای برخوردیم ، به دلیل آنکه طبق آئین نامه استخدامی باید مدرک تحصیلی اعضای غیر هیات علمی فوق دیپلم به بالا باشد که  البته در تلاشیم با هماهنگی وزارتخانه و سازمان امور اداری استخدامی تمهیداتی برای تبدیل وضعیت این دسته از همکارانمان که سابقه کاری بالایی نیز دارند در نظر بگیریم که این عزیزان به وضعیت پیمانی برنگردند و از نظر معیشتی و روحی دچار مشکل نشوند.  
وی در پاسخ به این سوال که این دفتر در زمینه تبدیل وضعیت استخدامی چه برنامه ای در دست اجرا دارد بیان داشت: به طور کلی در زمینه تبدیل وضعیت همکاران قرارداد معین و مشخص، پیمانی به رسمی -آزمایشی و همکاران قانون کار 3 برنامه در دست اجرا داریم. برای تبدیل وضعیت همکاران قرارداد معین و مشخص به پیمانی با رایزنی های انجام شده و اخذ مصوب هیات امنا اجرای این مهم، منوط به تاییدیه سازمان امور اداری استخدامی شد که پیگیر اخذ این مجوز هستیم؛ اما درباره تبدیل وضعیت همکاران پیمانی به رسمی- آزمایشی در حال حاضر مشغول تدوین دستورالعمل درجه اول هستیم و بعد از نهایی شدن این دستورالعمل، اخذ مجوز ها برای اجرای آن پیگیری می شود.
دکتر گل محمدی در ادامه توضیح این مطلب، به آئین نامه های تبدیل وضعیت همکاران عضو هیات علمی اشاره داشت و افزود: طبق آئین نامه ما مجاز نیستیم بیش از 8 سال یک عضو هیات علمی را در وضعیت پیمانی نگه داریم لذا همکاران محترم هیات علمی باید درخواست تبدیل عضویت خود را پیش از رسیدن این موعد ارائه کنند؛ در اینجا لازم است درباره تبدیل وضعیت استخدامی همکاران هیات علمی عرض کنم آن دسته از همکاران هیات علمی، که بیش از 8  سال از پیمانی بودن آنان گذشته باید تعهد بدهند تا پایان خدمت پیمانی بمانند و در غیر این صورت برابر مقررات، خاتمه خدمتشان اجرایی خواهد شد. 
پایان قسمت اول
لازم به ذکر است به منظور اطلاع رسانی بهتر، قسمت دوم از مصاحبه اختصاصی با دکتر گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در خصوص ارائه گزارشی از اقدام های هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی ، چگونگی اجرای آئین نامه های سختی کار، تبدیل وضعیت استخدامی و ارتقا رتبه در بخشی مجزا تدوین و منتشر خواهد شد.  
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی 

 

امتیاز :  ۴/۰۰ |  مجموع :  ۴

برچسب ها

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

    5.3.12.0
    V5.3.12.0