• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ 
  • تعداد بازدید : 1243
next    /  2 prev
نشست تخصصی معاونت‌های آموزشی مراكز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها در موسسه آموزش و ترویج كشاورزی برگزار  شد

نشست تخصصی معاونت‌های آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار  شد

نشست تخصصی معاونت‌های آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها، با حضور دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر ارکیده حیدرنژاد معاون آموزشی موسسه، دکتر نیک فرجام مدیر آموزشی موسسه و جمعی از مدیران معاونت آموزشی با حضور آنلاین معاونان آموزشی کلیه استان‌های کشور، روز شنبه 30 فروردین ماه سال جاری، در سالن مروج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، این نشست با سه محور اصلی استفاده از ظرفیت سیستم آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان رشته کشاورزی، بررسی فرآیند آموزش‌های کاردانش در موفقیت برون‌سپاری و بررسی فرآیند دوره‌های سنجش مهارت به صورت ویدئوکنفرانس برگزار  شد.

دکتر مویدی در آغاز نشست بیان داشت: با توجه به شرایط جدید به وجود آمده باید برخی رویکردها تغییر کند، از جمله روش‌های ارتباطی و در این راستا زیرساخت‌ها جدی‌تر مورد اصلاح قرار گیرد. وی  افزود: هدف اصلی این نشست، چگونگی برقراری آموزش مجازی برای دانش آموزان هنرستان‌های کشاورزی است که باید با هماهنگی معاونت‌های آموزشی استان‌ها برقرار شود.

برخی از استان‌ها ظرفیت آموزش و جلسات به‌صورت وبینار و ویدئوکنفرانس را جدی گرفته و به‌صورت گسترده از این ظرفیت استفاده می‌کنند. باید در نظر داشته باشیم که در حوزه آموزش بیش از هر جایی استفاده از دوره‌های آموزشی ویدئو کنفرانس ضروری است.

در ادامه معاون آموزشی موسسه، ضمن ارایه گزارشی از اهم فعالیت‌های معاونت آموزشی در سال 98، اقدام‌‌های انجام شده در مراکز و اعلام برنامه‌های عملیاتی سال جاری، به اهمیت اجرای "طرح تربیت کشاورزان آینده" و نقش سیاست‌گذاری و راهبری موسسه در این موضوع پرداخت و گفت: در حال حاضر 6426 نفر دانش‌آموز در 29 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مشغول به تحصیل می‌باشند. این دانش‌آموزان در 33 رشته کشاورزی به‌صورت اکثریت گیاهان دارویی و زعفران تحصیل می‌کنند و اولین گروه از دیپلم‌های کشاورزی براساس نظام جدید 97-98 از 22 مرکز مجری این برنامه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دکتر حیدرنژاد افزود: رشته‌های کشاورزی بر اساس نیاز استان‌ها باید برنامه‌ریزی و اجرا شود. همچنین 233 دانش‌آموز فنی و حرفه‌ای در 16 استان مشغول تحصیل هستند و دیپلم کشاورزی ویژه بزرگسالان بازمانده از تحصیل نیز در استان‌ها اجرا می‌شود. ایشان همچنین متذکر شد در بحث سنجش مهارت نیز از سال 1396 تا کنون روند رو به رشدی داشته‌ایم.

دکتر حیدرنژاد  همچنین در خصوص به‌روز رسانی بانک سوالات آزمون و محتوای آموزشی، تنوع بخشی به گرایش‌ها، افزایش کمی و کیفی آموزش‌ها، اعتباربخشی به گواهینامه بخش مهارت، تغییر یکی از اداره های  موجود در معاونت آموزشی استان‌ها به اداره بخش مهارت آموزی متوسطه کشاورزی ، پیشنهادهایی را  مطرح کرد.

در ادامه نشست، معاونان آموزشی استان‌ها نیز پیشنهادها و مواردی را مطرح نمودند  که اهم این موارد عبارت بودند از:

 رفع ایرادات سامانه سامک، تنوع بخشی به آموزش‌های سنجش مهارت، انجام و پیگیری شیوه‌نامه ترفیع اعضای هیات علمی، ایجاد و اصلاح  زیرساخت‌های آموزش‌های مجازی در برخی استان‌ها، راه‌اندازی شبکه آموزش کشاورزی، بررسی و استفاده از ظرفیت‌های مراکز برای برگزاری اثربخش دوره‌های کارورزی و  جذب فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی در بازار کار.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در پایان نشست ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، گفت: به طور یقین آموزش‌های مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش‌های عملی حضوری باشد اما در شرایط بحرانی که پیش روی ماست یکی از بهترین‌ روش‌های آموزشی است که کمک شایانی خواهد کرد تا آموزش بخش کشاورزی تعطیل نشود. وی اظهار امیدواری نمود که  مسایل و مشکلات مطرح شده در حوزه آموزش کشاورزی استان‌ها انشاءا...  قابل پیگیری و برنامه‌ریزی باشد.

 

 

6.1.15.0
V6.1.15.0