• ساعت : ۱۱:۴۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۴/۰۳/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 25
معاون وزیر و رئیس سازمان تات:
الگوی علوی، نقشه راه تحول در پژوهش و ترویج كشاورزی كشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در آیین گرامیداشت عید سعید غدیر خم، با تبریک این عید بزرگ به خانواده بزرگ تات و مهمانان این مراسم، امام علی(ع) را شخصیتی جامع از عرفان، اندیشه، علم، عدالت، سیاست و مدیریت دانست و تأکید کرد: «سیره علوی باید چراغ راه ما در مسیر تحقیق، آموزش، مدیریت و ترویج در کشاورزی باشد.»

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، غلامرضا گل‌محمدی در این مراسم با یادآوری ارزش‌های متعالی دوران امامت امیرالمؤمنین(ع) گفت: «امام علی(ع) در همان دوران به آبادانی زمین و بهره‌برداری پایدار از منابع سفارش می‌کرد و امروز نیز یکی از ارکان چهارگانه سند امنیت غذایی کشور، ثبات و پایداری در بهره‌برداری از منابع است. اگر در دهه‌های گذشته بهره‌برداری علمی و اصولی‌تری داشتیم، امروز شرایط بهتری در بخش کشاورزی می‌داشتیم.»

وی با اشاره به نقش بنیادین سازمان تات در ترویج دانش نافع برای مردم افزود: «امیرالمؤمنین(ع) به علمی که نفعش به مردم برسد، اهمیت می‌داد. سازمان تات نیز طی بیش از یک قرن فعالیت، از تولید واکسن در مؤسسه رازی تا معرفی ارقام مقاوم، بهبود شیوه‌های کاشت و برداشت، توسعه فناوری‌های نوین و آموزش بهره‌برداران، همواره در مسیر رفاه مردم گام برداشته است.»

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر نقش محوری علم و فناوری در تحول کشاورزی کشور، اظهار کرد: «تغییر روش‌های آبیاری، اصلاح بذرها، مبارزه علمی با آفات، توسعه آبخوان‌داری و ده‌ها اقدام دیگر، همه نشانه‌های روشن نفوذ دانش در عرصه کشاورزی هستند.»

رئیس سازمان تات اخلاق‌مداری را مهم‌ترین آموزه غدیری برای امروز جامعه دانست و گفت: «امام علی(ع) مظهر اخلاق و شرافت بود. آنچه امروز کشور ما بیش از هر چیز به آن نیاز دارد، اخلاق، صداقت و خدمت بی‌منت به مردم است. 

وی با تأکید بر الگوگیری از مدیریت علوی، افزود: «امام علی(ع) در مدیریت بر شاخص‌هایی چون پاکدستی، تخصص، تجربه، پاسخگویی، شفافیت، حضور در بین مردم و عدالت محوری تأکید داشتند. ما نیز در سازمان تات تلاش کرده‌ایم با رعایت همین اصول، مسیر انتصاب‌ها را از دوستی و مصلحت‌گرایی دور کرده و شایسته‌سالاری را مبنا قرار دهیم.»

گل‌محمدی در پایان ضمن تبریک مجدد اعیاد قربان و غدیر و هفته جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: «امیدوارم این گردهمایی‌ها یادآور مسئولیت‌پذیری، امانت‌داری، اخلاق‌مداری، عدالت‌محوری و در یک کلام، خدمت صادقانه برای مردم و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی باشد.»

 

062a4615.jpg

حجت‌الاسلام بهشتی:

غدیر، پیوند هدایت الهی با مدیریت جامعه است

حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی در مراسم جشن عید غدیر که با حضور در مراسم جشن عید غدیر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد، با اشاره به جایگاه انسان در منظومه آفرینش، گفت: «به فرموده امیرالمؤمنین علیه‌السلام، جهان در وجود انسان خلاصه شده است و این ظرفیت عظیم، هدفمند و مأمور به رسالتی آسمانی خلق شده است.»

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، وی با بیان اینکه انبیای الهی برای شکوفاسازی عقل، فطرت و استعدادهای درونی انسان آمده‌اند، افزود: «پیامبران صرفاً مأمور تربیت فرد نبودند، بلکه وظیفه اداره جامعه را نیز بر عهده داشتند؛ امری که موجب مخالفت صاحبان قدرت و ثروت با آنان می‌شد.»

سخنران ویژه این مراسم با اشاره به روند مخالفت سران قریش با پیامبر اسلام (ص) تأکید کرد: «اگر پیامبر تنها به موعظه‌های اخلاقی بسنده می‌کرد، کسی با او مقابله نمی‌کرد؛ اما چون دعوت او، ساختارهای اجتماعی و سیاسی آن زمان را هدف گرفته بود، با هجمه و طرد مواجه شد.»

حجت‌الاسلام بهشتی واقعه غدیر را نقطه اوج این مسیر دانست و تصریح کرد: «غدیر پیام استمرار هدایت و پیوند دین با اداره جامعه است. بزرگداشت این روز، یعنی تجدید عهد با حاکمیت ارزش‌های الهی در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی.»

حجت‌الاسلام بهشتی گفت: آن منظوری که خداوند انسان را برای آن آفریده، از طریق پیامبران بیان شده است. پیامبران یکی پس از دیگری آمدند تا به این انسان پرظرفیت بگویند عقل، اندیشه، فطرت و استعدادی که در توست، در این دنیا نمی‌گنجد؛ تو بزرگ‌تر از این دنیایی. باید وحی به کمک تو بیاید.

وی ادامه داد: اما پیامبران با مقاومت مواجه شدند. آن‌ها را مسخره می‌کردند، می‌کشتند. رسانه‌ها در آن زمان هم به تحقیر پیامبران می‌پرداختند. پیامبران دو مأموریت داشتند: تربیت فرد و اداره جامعه.

حجت‌الاسلام بهشتی گفت: افرادی که قدرت و سرمایه در اختیار داشتند یا نمی‌توانستند این پیام را هضم کنند، در برابر پیامبران ایستادند. از همان اول گفتند: «دین باشد، ولی در زندگی شخصی!» همین امروز هم همین حرف‌ها زده می‌شود. مقاومت در برابر حکمرانی پیامبران از همان ابتدا وجود داشته، اما پیامبران اصرار داشتند که این دو مأموریت را انجام دهند: هم تربیت فرد و هم اداره جامعه.

 

062a4601.jpg

062a4833.jpg

6.1.15.0
V6.1.15.0