به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بینالمللی ماهیان خاویاری، همزمان با هفتمین روز هفته جهاد کشاورزی و روز جهاد کشاورزی، کارگاه آموزشی «کاربرد محلول غنیساز در افزایش روند رشد، بازماندگی و تقویت سیستم ایمنی لارو و بچهماهیان خاویاری» با تدریس محمود محسنی و کارگاه «راهکارهای افزایش راندمان تولید بچهماهیان خاویاری» با تدریس ایوب یوسفی جوردهی از اعضای هئیت علمی انستستو، روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۵ به صورت برخط برگزار شد.
در این برنامه آموزشی، بیش از ۳۵ نفر از کارشناسان و پرورشدهندگان ماهیان خاویاری از نقاط مختلف کشور حضور داشتند و با تازهترین یافتههای علمی و راهکارهای کاربردی در حوزه تکثیر و پرورش این گونه ارزشمند آشنا شدند.
محمود محسنی با اشاره به شرایط بحرانی ذخایر طبیعی ماهیان خاویاری و ارزش اقتصادی بالای این گونهها، تکثیر مصنوعی و پرورش آنها را فعالیتی تخصصی و نیازمند مدیریت دقیق دانست و گفت: استفاده از محلولهای غنیساز و افزایشدهنده راندمان، بهویژه در مرحله مدیریت تخمک، از فناوریهای نوین برای بهبود شاخصهای تولید به شمار میرود.
به گفته وی، اجرای این روش، شکاف تغذیهای میان ذخایر اولیه تخم و نیازهای رشد اولیه لارو را کاهش داده و با افزایش پایداری فیزیولوژیک جنین، زمینه بهبود رشد و افزایش نرخ بازماندگی را فراهم میکند.
محسنی همچنین با تأکید بر توجیه اقتصادی این فناوری افزود: هزینه استفاده از ریزمغذیها در محیط انکوباسیون بسیار اندک است و با توجه به ارزش اقتصادی هر واحد لارو ماهیان خاویاری، حتی افزایش ۵ درصدی در نرخ بازماندگی میتواند هزینههای تولید را جبران کرده و سودآوری مزارع را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
ایوب یوسفی جوردهی نیز در این کارگاه، راهکارهای افزایش راندمان تولید بچهماهیان خاویاری را در چهار محور مدیریت بهینه تکثیر، مدیریت پرورش، مدیریت تغذیه و بهداشت و مدیریت تولیدمثل تشریح کرد.
وی همچنین تازهترین دستاوردهای پژوهشی انستیتو در پنج سال گذشته را تشریح کرد و گفت: بهکارگیری این یافتهها، افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی راندمان تولید لارو ماهیان خاویاری، رشد نرخ تولید بچهماهی از ۵ به ۱۰ درصد، تولید تخمک با قطر مناسب 5.3 تا 4 میلیمتر و افزایش میزان تخمک استحصالشده نسبت به وزن بدن تا حدود ۱۴ درصد، بهویژه در گونه فیلماهی، را به همراه داشته است.