مقابله با آفات و بیماریها در اولویت قرار گرفت؛
پدافند غیرعامل در مأموریت امنیت غذایی
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان؛ در راستای تقویت بنیه امنیت غذایی و آمادگی در برابر تهدیدات زیستی، نخستین جلسه کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان، برگزار شد. این نشست که با حضور مدیران ارشد و کارشناسان متخصص، در سالن جلسات سازمان، اجرا گردید، بر شناسایی ریسکها و ارائه راهکارهای کنترلی تمرکز داشت.
در این جلسه، دامپزشکی استان، گزارشی جامع از وضعیت بیماریهای دام، از جمله تب خونریزیدهنده کریمه کنگو (CCHF)، تب برفکی و بیماریهای انگلی رایج ارائه کرد. همزمان، منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز با تشریح برنامهای راهبردی، به چالشهای ناشی از آفت پروانه سفید اشجار در جنگلها، مراتع و فضاهای سبز شهری پرداخت.
یکی از محورهای اصلی این نشست، مدیریت آفات گیاهی بود که در آن معاونت تولیدات گیاهی، وضعیت ملخ مراکشی، مگسهای زیتون و مدیترانه را مورد واکاوی قرار داد. همچنین، در بخش پژوهش و فناوری، محمدرضا عباسی مژدهی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان؛ نتایج دو سال تحقیق میدانی درباره کارایی آفتکش زیستی «بیو ۲» در کنترل سپردار سفید توت در کیوی که توسط محققان بخش گیاهپزشکی مرکز انجام شده بود را ارائه کرد که گامی مهم در جهت کشاورزی پایدار محسوب میشود.
در پایان، گزارش مربوط به تخصیص اعتبارات پدافند غیرعامل توسط معاونت برنامهریزی سازمان مطرح شد تا مسیر عملیاتیسازی طرحهای مطرح شده مشخص گردد.
جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید.
جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مرکز کلیک نمایید.





